Sunday, August 2, 2015

Bajet Kahwin

Assalamualaikum..

Alhamdulillah tarikh hari ini 02/08/15 genap 3 bulan aku bergelar isteri kepada Mohd Izham Bin Omar. Masih lagi teringat saat2 manis sebelum dan seusai dinikahkan oleh ayah kandungku sendiri.. TAK SANGKA KAMI SUDAH JADI SUAMI ISTERI... Terasa berbaloi pernantian bertahun-tahun selama ini.. kami sangat bahagia =)


Ok... Cerita pasal bajet kahwin kami..

1. Persediaan sebelum majlis kenduri

Bagi bakal pengantin yang berkahwin muda seperti kami banyak benda yang kami tak tahu nak buat dulu sebenarnya. Oleh itu, kami ambil masa buat list apa yang patut dulu, kemudian baru buat. Walaupun dah buat list still ada yang kurang ' Xpe, itu boleh tambah kemudian'.. Kalau boleh rancang la perkahwinan anda setahun sebelum.. Macam kami 5 bulan sebelum bertunang kami dah buat bajet majlis perkahwinan kami.

- Borang Kebenaran Nikah
-Krusus Perkawinan
-Saksi
-Imam (Ni kena cop awal2, nanti jadual imam penuh, lambat la korng dinikahkan..hehe)


2. Wedding Planner

Kami guna khidmat 'wedding planner' daripada De'Manja Bridal.. Di mana semua urusan semasa majlis perkahwinan kami diurus oleh mereka seperti SPA, CATERING, MAK ANDAM, SEWA BAJU PENGANTIN, KEK KAHWIN, DJ, PELAMIN, HIASAN BILIK TIDUR PENGANTIN DAN JURUGAMBAR. Total costs RM 20,000.00 untuk 1,200 tetamu jemputan (request drpd pihak perempuan)

Pakej penuh daripada De'Manja Bridal


3. Kad Kahwin

Kad Kahwin kami simple je sebab saya tak suka yang nampak banyak2 corak.. Yang penting nama pengantin dan peta rumah tu clear =) Itulah tujuan sebenarnya kad dibuat kn =)
Saya tempah 1,000 keping daripada X-pert Printing, Masjid Tanah .. Dia ada bagi free gift macam 2 bunting, 5 keping penunjuk arah, 1,000 keping tag ucapan terima kasih dan 1,000 keping sampul surat.. Semua sekali RM 290.00 sahaja.. Murah kan? Dengan abang ni korang kena booked awal2, paling lambat 2 bulan sebelum .. Kalau tak, lambat la nak siap.. Tu yang terjadi kat kami, sebulan sebelum baru nak suruh dia design kad..huhu.. Nasib baik la dia still nak tolong..

Free gift 

4. Barang Hantaran

Saya jenis tak kisah sangat pasal barang hantaran, bagi yang gred AAA pon dah ok sangat.. Pastu lebihkan barang makanan selain barang adat yang wajib ada seperti sirih junjung. Dulang hantaran pihak lelaki disediakan oleh De'Manja Bridal. Manakala daripada pihak perempuan deco from yang lovely sister 'Syafiqah'.. Cantik dan kreatif.. TQ dik =) Anggaran total deco dulang hantaran pihak perempuan RM 600.00 termasuk 9 dulang yang dibeli dari Nilai 3. Kalau adik beradik ramai baik beli je siap2 dulang hantaran, lagi jimat daripada sewa. Barang2 hantaran tu kami bajet RM,1,500.00 untuk kedua2 belah pihak. (Ikut kemampuan korang)

Purple Peach tema untuk dulang hantaran daripada pihak perempuan. Cantik tak? =)
p/s : nak sewa dengan kami pon boleh :)

5. Goodies bag untuk para jemputan

Untuk para jemputan saya tempah 1,000 biji chocolate cake berserta bekas yang ada tag nama pengantin daripada Naqik Cookies. Memamg sangat sedap kek coklat dia! Puas hati.. Macam kami lebih suka pentingkan kepuasan tetamu yang datang.. Yela mereka datang dari jauh semata2 nak meraikan majlis kita so apa salah belanja lebih sikit tetamu. Total untuk goodies bag tetamu RM 2,000.00.. Untuk 'tetamu pihak sebelah' kami tambah towel mandi, kuih2, dan gula2 dalam 1 paper bag untuk setiap orang. Total untuk tetamu pihak lelaki RM 300.00.. Jadi semua sekali RM 2,300.00..

Special untuk pihak sebelah

Goodies bag untuk para tetamu


6. Videography

Yang ni sebenarnya xde dalam bajet kami pada mulanya. Tapi sebab ada duit lebih sikit saya cadang nak ada video untuk perkahwinan kami. Setelah kami deal sampai hujung dunia so dapat la RM 2,200.00 untuk full package,  Videographer (Photoscreen) ni merupakan kawan saya masa kat USIM...




Apa pon, berbelanjalah mengikut kemampuan korang. Berbincang secara baik antara dua pihak, Insya'Allah semoga Allah permudahkan orang2 yang hendak mendirikan masjid ini.. Amin.










No comments:

Post a Comment